Káva a čaj

Káva a její vliv na zdraví

Jitka Suchánková
26.08.2013

První zprávy o vlivu černé kávy na lidský organismus byly publikovány už kolem roku 1820. Tehdy z nich vyplynulo, že v semenech této rostliny je obsažen alkaloid zvaný kofein, který příznivě povzbuzuje činnost některých orgánů, jako je srdce, mozek, nervy, ledviny nebo svaly. I když je kofein v současné době nejznámější účinnou látkou v kávě, obsahuje tento nápoj ještě mnoho dalších látek, které našemu organismu prospívají.

Čím je káva zdraví prospěšná?

Káva například podporuje hubnutí a působí jako prevence proti některým (dokonce i nádorovým) onemocněním. Bylo zjištěno, že pití kávy může snižovat riziko vzniku srdečních a respiračních chorob, mrtvice a diabetu. Účinky jsou však zcela individuální.

Přes tyto pozitivní zprávy o vlivu kávy to s jejím pitím nesmíme přehánět, protože velké množství tohoto silného nápoje nám může škodit zejména svým působením na žaludek.

Odborníci se shodují na tom, že za přiměřené pití kávy lze označit denní konzumaci čtyř až šesti šálků denně, což by mělo odpovídat cca 300 mg kofeinu.

Nejlepší účinky na lidský organismus má černá káva bez dochucovadel, tedy bez nejčastěji přidávaného cukru a smetany.

Káva jako antioxidant

Káva jako čistě přírodní produkt je také výborný antioxidant (má dokonce vyšší procento antioxidantů než zelený čaj a některé druhy ovoce). Dle vědeckých odhadů může dodávat až 70 % antioxidantů přijímaných v potravě.

Bez těchto látek by nás mnohem více ohrožovaly degenerativní poruchy mozku, předčasné stárnutí a oslabení nervového a imunitního systému.

S kofeinem souvisí pocit štěstí

Kofein rovněž zvyšuje koncentraci dopaminu, ten působí v určitých oblastech mozku a vyvolává příjemný pocit spokojenosti a štěstí.

Kofein jako stimulátor

Kofein způsobuje rychlejší a jasnější myšlení a také lepší koordinaci pohybů těla.

Zvyšuje krevní tlak a způsobuje rychlejší srdeční činnost, ale také celkově zrychluje metabolismus. Odtud tedy pramení výše zmiňovaná podpora hubnutí.

Nadměrné množství kofeinu však naopak může způsobit nervozitu, neklid, nesoustředěnost a dokonce i ztrátu schopnosti jemné motorické regulace.

Kávové náhražky

Pokud vám káva nechutná nebo nedělá dobře vašemu organismu a nebo ji prostě chcete jen prostřídat, nezapomeňte na kávové náhražky, které jsou velice chutné a mají také pozitivní vliv na naše zdraví. Představíme si zde klasickou Meltu a novější Caro.

Melta

Melta je snad nejznámější kávovinou 20. století. Je složena z praženého kořene čekanky, praženého žita a ječmene a také z kořene cukrové řepy. Její příprava je složitější v tom, že se musí převařit a následně scedit, nicméně dají se koupit i nálevové sáčky. Kvalita pak ovšem pokulhává.

Caro

Tato kávová náhražka se vyrábí především ze sušeného mletého kořene čekanky. Jedná se o rozpustnou kávovinu obsahující obilné produkty a slad z ječmene. Prodává se i v novější formě Vitality s přídavky vitamínů.

Autor: Jitka Suchánková

Strollering – převratný sport pro maminky s dětmi
Severská chůze – nordic walking

Další články